lördag 17 december 2011

Doptårta

Såhär blev doptårtan. Jag lyckades! Jag satt fram till kl 02:00 igår kväll med den och slutresultatet blev ungefär så som jag hade tänkt mig, förutom att den blev helt enorm! Det var himla tur att jag gjorde två stora tårtbottnar, för den ena av dem var inte helt genomgräddad plus att jag hade väldigt svårt att skära ut den i lager. Jag fick några spillbitar och lite fyllning över som räckte till en liten tårta till oss själva, jag måste ju veta hur tårtan smakar om jag ska göra tårta till folk. :)


Tårtan i lite siffror:
  • 6+15+10 ägg gick åt för att baka bottnarna
  • Jag knådade ihop 1 kg marsipan +  1 kg sugarpaste till att täcka tårtan med (fast jag hade bara behövt drygt hälften av det)
  • lilla tårtan mätte 20 cm i diameter och 12 cm hög och stora tårtan var 30 cm i diameter och 10 cm hög, vilket uppskattningsvis räcker till 19 + 35 personer.
  • Det gick åt ca 1 kg sugarpaste till dekorationerna
  • Jag har 5 förstörda gunghästar och 1 backup-häst över
  • "Maximilian", som dopbarnet heter, består av 10 bokstäver...och det krävdes 1 kväll att göra 10 individuella kuber för att stava till det..aldrig mer kuber till så långa namn! ;)
  • 0.5 kg florsocker och 230 g smör gick åt till att göra smörkrämen som tårtan spacklades med
  • Hallonmoussen och vit-chokladmoussen innehåller bland annat 1,5 liter grädde.
  • Hallonmoussen innehåller 1 kg hallon
  • Det tar ca över en vecka att göra en tårta och flera dagar att komma på hur den ska se ut

En våning...

Två våningar...

Jag hade lite svårt att skiljas från den här lilla gunghästen måste jag säga...

Kuber med bokstäver och hjärtan

Hoppas de blev nöjda med tårtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...