tisdag 1 maj 2012

Hong Kong, del 1

I påskas var jag, Jonas och min vän Jenny i Hong Kong i tio dagar. Vi åkte den 30 mars och kom hem den 10 april. Resan bokades lite spontant för ett halvår sedan när Jenny hittade bra biljetter och vi fick ungefär en kväll på oss att bestämma om vi skulle med eller inte. Såklart att vi skulle ta denna möjlighet! Jenny kommer därifrån, har varit där ett antal gånger och hennes familj har ett hus i Hong Kong där vi kunde bo. Perfekt!

Hong Kong-öns skyline

Hong Kong har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag har växt upp med TV-serier, filmer och musik därifrån. Trots det har jag bara varit där en gång, och det var år 1996 med mina föräldrar, året innan Storbritannien återlämnade Hong Kong till Kina. Idag tillhör Hong Kong Kina men det är en särskild administrativ region med ett eget ekonomiskt och politiskt system skilt från Kinas. Här är fusionen mellan öst och väst tydlig.

Vägskylt på både engelska och kinesiska och Kentucky Fried Chicken i bakgrunden

Innan resan då folk frågade vad vi skulle göra i Hong Kong var mitt svar: "äta och shoppa!". Svaret gäller även nu efter resan. Det var i princip det enda vi gjorde, vi åt gott och vi shoppade - hela de långa dagarna som började vid 9-10-tiden på morgonen till sena kvällar när vi kom hem vid 24-tiden. Vi hann faktiskt även med ett par turistattraktioner. Det och mycket mer jag ska berätta om senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...