lördag 6 oktober 2012

Födelsedagstårta till Tommy, del 1 av 2

När högstadievännen Linas kille Tommy skulle fylla år ville Lina att jag skulle göra två tårtor till honom. De ville ha två åttabitars tårtor med två olika smakkombinationer. Det här är den ena, ljusa tårtbotten med fluff på dubbelnougat och fluff på nötcrème och schweizernötschoklad. Nötcrème, de klassiska vita små påsarna har nu nämligen kommit ut i större förpackningar till mångas förtjusning. Tårtan är även spacklad i vit chokladsmörkräm, vilket var väldigt stabilt att ha under sugarpastelocket.

Pigeon-blue peony cake
Designmässigt ville Lina att det skulle stå namn och år på och kanske något i blomform på dem. Efter lite om och men funderade jag ut det den här designen på ena tårtan. Jag försökte att inte göra den för kvinnlig. En härlig duvblå färg med eleganta mönster på fick det bli. Mönsterna har jag länge velat göra och det fick jag till genom att pressa en straight frill cutter mot tårtan efter att jag täckt den. En stor gul pion, som jag tyckte skulle passa färgmässigt, fick pryda tårtan.

Duvblå tårta med en gul pion
Som vanligt blev det väääldigt stressigt på slutet. Två kvällar den här veckan försvann på grund av andra saker jag hade planerat in sedan tidigare. Som tur var var Lina och Tommy så gulliga att de gick med på att jag skulle göra klart tårtan till idag (lördag) istället för igårkväll som vi sa från början eftersom festen skulle vara idag. På så vis hade jag ju hela natten på mig igårkväll att färdigställa tårtorna...! Nåja, det blev väl "bara" till kl 2.30 jag höll på med dem. :)

En handgjord pion i sugarpaste och flowerpaste
Ett litet missöde hände när jag skulle täcka tårtan. Det var att den sprack i kanterna när jag la på den utkavlade sugarpasten, så det var bara att slänga den sugarpasten, färga och kavla ut ny sugarpaste. Den andra gången värmde jag sugarpasten en aning för att få den mjukare och smidigare.

Lina och Tommy verkade väldigt nöjda med tårtorna när jag levererade dem. Jag hoppas de är lika nöjda med dem smakmässigt. Om inte annat så var det ett kärt återseende. ;)

Stay tuned, den andra tårtan kommer i nästa blogginlägg! :)

4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...