torsdag 18 oktober 2012

Tårtkurs med Conrad Tyrsén

I mitten av augusti fick jag ett helt oväntad mail i min mailkorg. "Du har vunnit vår Fruntimmerstårttävling och förstapriset – en tårtkurs med Conrad Tyrsén!" Från början förstod jag ingenting, vad var det här?! Men sedan kom jag på att jag hade skickat in ett tävlingbidrag till tidningen BAKA då jag hade röstat på en tårta med en motivering. Herrejösses vad glad jag blev! Sånt här brukar ju aldrig hända mig!

Så en vacker dag i början av september fick jag spendera en hel dag i Arlas lokaler vid Lindhagen med Conrad Tyrsén - Årets konditor år 2009 och den ena av två ägare av Dessert & Choklad Stockholm (f d Lux dessert och choklad) på Lilla Essingen.

Foto: Malou Holm

Conrad hade sett min blogg och kände därmed till att jag håller på med tårtor med sugarpaste och ville därför lära mig något helt annat. Så han lärde mig baka Dessert & Choklad Stockholms Chokladtårta med browniebotten, hallon- och chokladkräm och chokladmousse. Och han gick även igenom hur man tempererar choklad och hur man gör chokladdekorationer på olika sätt.

Min upplevelse finns att läsa om i BAKA nr 5

Chefredaktören för tidningen BAKA, Åsa Swanberg kom förbi under lunchen och pratade lite med oss för att kunna skriva om upplevelsen i tidningen, och grafiska formgivaren och fotografen Malou Holm var där en stund på eftermiddagen för att fota oss. Båda otroligt talangfulla kvinnor som gjort massor av fina saker man känner igen.

Foto: Malou Holm
Chokladen vi använde var 70 procentig Sur del lago-choklad som var väldigt fruktig och god och som jag önskar att jag också kunde få tag på. Vi gjorde bara en bråkdel av Conrads recept, och ändå gjorde vi tre stycken tårtor! Det säger lite om vilken mängd det handlar om i deras konditori. Chokladtårtorna blev förresten fantastiskt goda! Här kan man se Conrad visa hur man gör chokladmousse.

Kontrasten mellan hur ett proffs och en hemmabagare ser ut när de jobbar. :)
Foto: Malou Holm
Conrad var väldigt trevlig, ödmjuk och generös. Han delade med sig både av sina recept och erfarenheter. Det var riktigt häftigt att se ett riktigt proffs jobba! Det var otroligt intressant och kul att få en inblick i denna talangfulla och hårt jobbande människas karriär och passion. Bland annat var han en av fem personer som fick göra kronprinsessparets bröllopstårta och han har varit med i kocklandslaget och vunnit VM-silver.

Tårtan som jag fick dekorera och hur hela härligheten såg ut inuti.
Foto: Malou Holm
Hela grejen och hela dagen var en helt fantastisk upplevelse som jag kommer att minnas länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...