söndag 25 november 2012

Mimmitårta

Här är Astrids tårta till hennes 2-årskalas. Astrids mamma Kajsa önskade något prinsessigt, nåt med Mimmi på och med rosa och lila till Astrid för det är hon förtjust i. Smakmässigt ville hon ha en tårta med ljusa tårtbottnar med passionsfruktsmousse (recept nedan) och jag kompletterade det med vit chokladmousse.

Minnie cake

Jag är inte så erfaren på att modellera ännu och kunde ha kommit mycket enklare undan, men jag gav mig på utmaningen att modellera en Mimmi. Jag gjorde en annan Mimmi först, som jag inte blev nöjd med, så jag gjorde om henne. Hon har lite vintage-Mimmi-drag i ansiktet från sidan så som Musse och Mimmi såg ut i tidernas begynnelse, men rakt framifrån ser hon lite mer modern ut. Hon har tydligen också ätit lite för mycket tårta. Men jag tror Astrid har överseende med det. ;)

Mimmi i den mest smickrande vinkeln

Dagen innan Kajsa skulle ha tårtan, fick jag ett meddelande om att hela familjen blivit sjuk, så jag fick frysa in tårtan så länge. Jag hade läst att det ska gå bra att göra så och hade inget annat val. Det visade sig att det gick alldeles utmärkt. Kajsa meddelade efteråt att fyllningen var god och att stora som små hade mumsat i sig tårtan.

Mimmi med korslagda ben, en födelsedagstårta och ett litet paket

Passionsmousse
Räcker till ett lager fyllning till 20 cm tårta

2 gelatinblad
8-10 passionsfrukter (1 dl passerad juice)
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa fruktköttet snabbt med t ex en stavmixer för att frigöra saften från kärnorna, passera fruktköttet genom en sil och ta så många passionsfrukter att det blir 1 dl fruktjuice.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 4 minuter.
Häll hälften av passionsjuicen i en kastrull och värm försiktigt, lägg i gelatinet och smält. Ta lite av den kondenserade mjölken och rör ner i kastrullen för att temperera upp juicen (för att undvika klumpar i den färdiga moussen).

Vispa upp resten av den kondenserade mjölken och blanda med all passionsjuice. Vispa grädden fast och vänd ner i krämen. Låt fyllningen stå i kylskåpet ett par timmar innan tårtan fylls.

4 kommentarer:

  1. Om man nu ska modellera avbilder av figurer som redan finns så tycker jag att man ska göra en egen tolkning. Lite som när en artist gör en cover på en annan låt. Det hela blir ju rätt ointressant om man gör covern exakt som orginalet. Detsamma gäller då man "covermodellerar" figurer.

    Därför tycker jag att din tolkning av Mimmi är jättefin.

    /Hälsningar Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina! Det känns inte som att jag ännu har riktigt kontroll på hur det blir i slutändan när jag modellerar, men jag jobbar på saken. Det är verkligen en rolig hobby, när man får både baka goda saker, designa och modellera.

      Radera
  2. Sååå fin Lyna.. Härliga färger och detaljer men Mimmi, hon var bara bäst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carola! Vad snällt av dig! Så glad jag blir av dina ord! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...