lördag 8 december 2012

Raket-och hästbröllopstårta

Att göra en bröllopstårta har alltid varit min stora dröm i min tårthobby, de kan vara så vackra och det är en sådan stor ära att göra dem. Det är även ett stort ansvar och hårt jobb har jag märkt nu. Dels får inget gå fel, och dels för att de oftast är till så många människor och blir därför så stora. Det här är min andra riktiga bröllopstårta som jag har förärats att göra.

Mathias, min gamla kollega, även kallad Raketmannen skulle gifta sig med sin Johanna som älskar hästar. De skulle ha ett vinterbröllop i lila, silver och vitt för 60 personer och ville inte ha ett traditionellt brudpar på sin bröllopstårta utan något mer personligt, som en raket och en häst... 

De ville ha en chokladtårta med nötfyllning, det var för övrigt till dem jag gjorde de små provsmakningstårtorna. Valet föll på lyxig chokladtårta med favoritreceptet från Call me cupcake med hasselnötsmousse (recept nedan).

Vintrig bröllopstårta med en raket och en häst efter en bild på Johannas häst

Det här var en av mina svåraste bröllopstårtor att designa (och att göra). Det var nog för att jag fick lite fria händer och därför inte riktigt visste vad de egentligen ville ha (eftersom de själva inte riktigt visste det), förutom de kriterierna som nämndes ovan. Det finns så mycket man kan göra, och så många olika stilar, till exempel romantisk, lekfull, glamourös, lyxig, traditionell, retro, vintage, modern, grafisk... Jag valde till slut att gå på den lika enklare designen för att framhäva raketen och hästen. De gillade snöflinge-tårtan från provsmakningen, men ville ha den lite tuffare. Snöflingorna fick då en lite mer 3D-känsla på den här tårtan. Det fick också bli en stor ros på sidan eftersom Johanna skulle ha lila rosor i brudbuketten.

Snöflingorna är glittriga
Jag fick lite motgångar även med den här tårtan. När jag bakade tårtbotten, jag bakade varje lager för sig, dvs 3x3 lager, så gick en av tårtbottnarna - den sista som jag bakade - sönder när jag skulle ta ur den ur formen, så då fick jag göra en till smet dagen därpå. Moussen råkade jag beräkna fel, så jag gjorde bara hälften så mycket av vad jag behövde, så det dröjde också en dag extra eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma.


Tårtan tog myyycket längre tid att göra än vad jag trodde. Det var ju trots allt tre tårtor jag skulle göra. Jag höll på ända till kl 4:00 igår kväll även fast jag gick tidigare från jobbet och klev upp kl 9:00 imorse för att färdigställa den in i det sista. Så snöflingorna var inte stela nog, hästen var kanske inte helt torr, rosen fästes för sent, raketen var inte helt torr och dess vingar var också nyfästa när Mathias kompisar kom och hämtade upp tårtan. Jag skickade med dem kristyr för att sätta fast allt igen ifall saker skulle falla isär i transporten.

Som vanligt blev tårtorna också lite större än vad som egentligen behövdes. Jag använde 20, 25 och 30 cm stora formar och de blev 12.5, 11 respektive 11.5 cm höga, vilket motsvarar 18, 26 och 38 normalstora bitar, alltså 82 bitar totalt enligt tårtbitsuträknaren. Tung som stryk blev den också! Det tyckte till och med Mathias stora starka kompisar som kom och hämtade upp tårtan... 

Jag önskar Mathias och Johanna all lycka och hoppas att de blev nöjda med tårtan.

Hasselnötsmousse
Räcker till ett lager för en 20 cm tårta.

25 ghasselnötter
1gelatinblad
1/2vaniljstång
1 dlmjölk
1stor äggula
1 mskströsocker
75 ghasselnötsmassa eller nötkräm
1 1/2 dlvispgrädde

1. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Gnugga bort skalet i en ren kökshandduk och finhacka nötterna.
2. Lägg gelatinbladet i kallt vatten 4 min. Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Koka upp vaniljstång och frön med mjölk. Vispa ihop äggula och socker och vispa ner i mjölken. Hetta upp under kraftig omrörning tills det blir 84 grader.
3. Ta kastrullen med kräm åt sidan och ta bort vaniljstången. Rör ner nötkräm och hackade nötter i den heta krämen. Ta upp gelatinbladet och låt det smälta i krämen. Låt svalna till rumstemperatur.
4. Vispa grädden lätt. Vänd ner den i moussen. Häll upp i glas. Ställ i kylen att stelna, ca 2 timmar.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...