lördag 15 december 2012

Saffranstryfflar - recept

En av mina favoritsmaker nu under vintertid är saffran. Vill jag lyxa till det går jag till NK och köper några vita chokladpraliner med saffranstryffel. Nu äntligen har jag hittat ett recept hos Cakes by Lillan så att jag kan göra liknande hemma. 

Ljuvligt goda saffranstryfflar (dubbel sats på bilden)

Dessa hade jag med mig förra veckan då vi var på adventsfika hos J. Jag gjorde några med vit choklad-överdrag, sprinklat med lite socker och snöflinge-strössel och när den vita chokladen tog slut rullade jag tryfflarna i strösocker. Ljuvligt goda! Jag tror jag ska göra mig några till i helgen...


Recept Saffranstryfflar
ca 16 stycken

150 gr vit choklad
1/2 dl grädde
1/2 krm saffran (ca 1/2 påse)
1/2 msk honung
25 gr rumsvarmt smör
1/2 dl florsocker alt. strösocker eller 150 g smält vit choklad

1. Hacka den vita chokladen.
2. Koka upp grädde, honung och saffran. Ta kastrullen från plattan. Tillsätt chokladen och vispa till en slät kräm.
2. Tillsätt smöret och fortsätt att vispa tills smöret blandats ut. Låt kallna och ställ i kyl att stelna 3-4 timmar eller över natten.
4. Forma runda tryfflar och rulla i florsocker, strösocker eller täck med vit choklad. Förvaras kallt i kyl eller frys i väl försluten burk.

Går att förbereda två dagar före. Var snabb när du formar tryfflarna så att de inte smälter. Skölj händerna med kallt vatten mellan varje tryffel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...